Prețul la cafea, consecința încălzirii globale: ce întâmplă cu băutura ta favorită
Cafeaua arabica s-a scumpit. În ultimele 12 luni, prețul acesteia s-a dublat, atingând luna trecută cel mai ridicat nivel din ultimii şapte ani.
Datorită condițiilor climaterice nefaste din ultima vreme, culturile de cafea din Brazilia, au avut de suferit. Seceta și înghețul au făcut ca stocurile de cafea să scadă. Cel mai mare producător de cafea semnalează că oferta mondială va fi una limitată cel puţin timp de doi ani.
Acest lucru combinat cu creșterea costurilor de transport și lipsa de containere pentru transport naval afectează lanțurile mondiale de aprovizionare și alimentează presiunile inflaționiste.
Care este impactul scumpirii asupra consumatorilor?
Vestea bună este faptul că băutorii de cafea sunt dependenţi de cofeină. În aceste condiții, este puțin probabil ca nivelul consumului să fie afectat, în special având în vedere că cererea de cafea își revine încă, după pandemie.
Această băutură „este o parte atât de importantă în rutina de zi cu zi a consumatorilor. Ar fi nevoie de foarte mult pentru a-şi schimba obiceiurile de consum de cafea”, susţine Darren Seifer, analist la firma de cercetare de piaţă NPD Group. Tot el spune că împătimiții cafelei sunt obişnuiţi cu preţurile volatile, deci nu ar trebui să le afecteze consumul zilnic.
Cererea de cafea nu este una complet indestructibilă, o dovadă în acest sens fiind faptul că pandemia a provocat prima scădere anuală a acestei cereri după 2011.
Prognozele analiştilor de la Rabobank International arată că în acest an, consumul global de cafea este preconizat să crească până la 168,8 milioane de saci, față de 164,8 milioane saci cât au fost anul trecut.
Piața mondială ar urma să înregistreze o rată medie anuală de 9% în următorii trei ani, estimează şi lanţul de cafenele Starbucks Corp.
Oricum, impactul scumpirii cafelei va avea efect diferit, în funcție de regiune și distribuitor, spune şi Vanusia Nogueira, director la Brazilian Specialty Coffee Association.
Consumatorii din ţările cultivatoare de cafea, cum este şi Brazilia, au tendinţa de a fi mai sensibili la preţ în timp ce băutorii de cafea din ţările bogate, cum sunt cei din Europa şi SUA, sunt mai puţin afectaţi.
Pentru companii precum lanţul de cafenele Starbucks, boabele de cafea reprezintă doar o mică parte din costurile totale. Aceștia au costuri semnificative cu mâna de lucru și chiria.
Cu toate acestea, cel mai mare lanţ de cafenele din lume începe să resimtă presiunile inflaţioniste. „Politica de preţuri va fi una dintr-o serie de instrumente pe care le utilizăm pentru a contracara aceste obstacole”, a informat compania.
Grupul elvețian Nestle SA, directorul general Mark Schneider spune că ”accentul pe produsele de tip premium îi conferă producătorului capsulelor Nespresso mai multe opțiuni. Acolo unde va fi adecvat, vom majora prețurile”, spune Mark Schneider.
Unele cafenele ar putea chiar recurge la tactici precum reducerea cantităţii de cafea fără a modifica preţurile, spune Judy Ganes, preşedinte la J. Ganes Consulting.